Er wordt in calorieën geteld en afhankelijk van de tijd die nodig is voor de duiven om het hok te bereiken zullen die uit koolhydraten en/of vetten moeten komen. We weten dat een duif het eerste uur op koolhydraten zal vliegen. Na dat uur schakelt ze over op vetverbranding en onze duiven verbruiken daarbij 3 gram vet per vlieguur. Dat is handig om weten. Op koolhydraten halen onze duiven de grootste snelheid. Eens ze overgaan op vetten als brandstof zal onze duif haar snelheid een beetje moeten aanpassen en zal ze trager gaan vliegen.
Afhankelijk van het aantal grammen vet we onze duiven meegegeven door middel van voeding zullen ze meerdere uren kunnen vliegen. We tellen ook niet in kilometers maar in vlieguren. Van 300km kan een duif bijvoorbeeld 3 uur onderweg zijn maar het kan ook 5 uur of meer zijn. Daar moeten we dus rekening mee houden. Wat we ook moeten in rekening brengen is dat vetten tussen de 24 en 48 uur nodig hebben om te verteren om als brandstof dienst te kunnen doen. Dat betekent dat als de duif op zaterdagmorgen een wedstrijd moet vliegen, we op donderdagavond voor de laatste keer vetten aan onze duiven voederen. Zouden we die vrijdag nog voederen zullen deze niet verteerd zijn en dus niet als brandstof kunnen dienen. Ze zijn dan alleen maar ballast. Het verteringsproces dat nog aan de gang is zal onnodig energie verbruiken en deze hebben onze atleten nu net volop nodig om snel huiswaarts te kunnen keren.
Het vetgehalte en andere interessante en nuttige informatie over het voer kan je terugvinden op het label van de zak of op de website van de fabrikant. Het staat er op vermeld zoals op dit voorbeeld.
Analytische bestanddelen:
Ruw vet: 7.3%
Ruw eiwit: 12.4%
Opneembaar eiwit: 7.3%
Koolhydraten: 59.9%
Omzetbare Energie: Kcal. 3277
Ruwe celstof: 7.1%
Omega ratio: 5.6 - 1
Stel dat we een vetgehalte van 6% in ons voer hebben. We weten dat een duif ongeveer 200g voer per week eet. Dat betekent dat onze duif in dit geval 12g vet heeft gegeten. 12g vet gedeeld door 3g vetverbruik per uur betekent dat onze duif brandstof in de tank heeft om 4 uur te vliegen op vetten. Tellen we daar nog een uur van onze koolhydraten bij komen we op 5 uur vliegen. Daarna is het over en uit en zal onze duif gaan zitten en waarschijnlijk niet meer thuis komen. Vliegt ze wel verder zal ze eiwitten gaan verbranden. Haar eigen spieren dus met andere woorden. Komt ze toch nog thuis zal het weken duren alvorens ze daar van hersteld is. Zorg er dus steeds voor je dieren voldoende brandstof mee te geven.
1 uur | 1 uur | 1 uur | 1 uur | 1 uur | = 5 uur |
Koolhydraten | 3g vet | 3g vet | 3g vet | 3g vet | = 12g vet |
Voor vitessevluchten komt het er dus op aan een voer te hebben met een hoog koolhydraatgehalte. Het liefst rond de 60% of meer. Duiven kunnen daar niet sneller op vliegen maar langer snel en dat is niet onbelangrijk. Met de juiste brandstof in de tank kunnen duiven 2 minuten per uur sneller vliegen. In het geval van vitessevluchten zijn dat koolhydraten. Het komt er dus op aan de koolhydraten tank geheel vol te hebben voor de duiven ingekorfd worden. Goede hulpmiddelen daarbij zijn bijproducten op basis van lange koolhydraatketens. Deze zorgen er niet alleen voor dat onze duif aan de start komt met een boordevolle glycogeentank maar eveneens dat de stofwisseling een beetje verhoogd wordt. Dat maakt duiven alerter waardoor ze beter kunnen presteren. Je kan ze aan het voer laten kleven door een beetje lijnzaadolie er doorheen te mengen en daarna op te drogen met AIDI Carbo Boost poeder.
Er zijn verschillende soorten koolhydraten. Er zijn korte- midden- en lange koolhydraatketens. We noemen ze monosacchariden, disacchariden en polysacchariden. Al deze koolhydraten worden omgezet in glucose. Hoe langer de koolhydraatketens zijn hoe langer het ook duurt voor het lichaam om ze af te breken en om te zetten tot suiker. Hoe korter ze zijn, hoe sneller de duif er kan op vliegen maar de keerzijde van de medaille is dat deze ook sneller opgebrand zijn. De kortste koolhydraten, zijnde suikers, glucose, fructose, dextrose zijn al na tien minuten verbruikt. De duif gebruikt ze om uit de mand te komen en hoogte en snelheid te winnen.
Granen met hoge koolhydraatwaardes zijn onder andere: mais, tarwe, gerst, rode milo, dari, paddy, rijst, millet. Mais, rode milo, dari, paddy en millet bevatten het meest amylopectine. Daar moeten we wel een beetje mee opletten in die zin dat duiven naarmate de temperaturen hoger zijn ze minder graag zullen eten. Het komt er dus steeds op aan de juiste mix samen te stellen. Het heeft weinig tot geen zin een voer samen te stellen dat hoog in koolhydraten is als het de verkeerde koolhydraten of een verkeerde mix er van zijn.
Als je duiven alleen maar gerst geeft en je laat ze trainen zullen ze snel heel hoog gaan en een hoge snelheid aanhouden gedurende 20 minuten tot een half uur. Nadien zullen ze lager en minder snel gaan vliegen omdat de energie opgebrand is. Zou je de duiven alleen maar mais geven en je laat ze trainen zal je zien dat ze lager vliegen en een lagere snelheid aanhouden. Naarmate ze langer trainen zullen ze hoger en sneller gaan vliegen. Dat komt omdat het aandeel amylopectine in mais veel hoger is dan in gerst. Als je nu mais en gerst zou mengen en aan je duiven voeren en ze dan laten trainen zal je zien dat ze zeer snel en hoog vliegen. Na een half uur zullen de koolhydraten van de mais het overnemen van deze van de gerst en zal de duif gedurende een vol uur zeer snel en hoog trainen. Een juiste mix van voeding, lees brandstof, is bepalend voor het resultaat. En neen, je hoeft het niet allemaal te weten en te kennen, daar zijn voedingsspecialisten voor. Een firma die zichzelf respecteert en de duivensport genegen is zal je daar graag mee helpen.
Er zijn ook niet verteerbare koolhydraten in de vorm van vezels. Deze leveren geen energie maar zijn heel belangrijk in die zin dat ze dienen als prebiotica om de darmflora gezond te houden. Ze dienen als voedsel voor probiotica. Zorg dus steeds voor voldoende vezels in het voer. Haver, paddy, kardi, zonnepitten, kempzaad en boekweit bijvoorbeeld zijn dingen die heel veel ruwe vezel bevatten. Ze geven duiven ook sneller een verzadigd gevoel.
Het gebeurt vaak dat duiven op de dag van inkorving nog weinig of zelfs geen voer krijgen. Ze moeten namelijk liefst heel snel binnen komen na de vlucht als je wil winnen. Dat is een beetje een probleem. Duiven die honger hebben zullen in de mand overal aan pikken en dat vergroot aanzienlijk de kans op allerlei besmettingen. Aangezien ze ook veel minder direct beschikbare energie voorhanden hebben door het feit dat ze niet meer gevoederd werden zullen ze ook niet in staat zijn op hun hoogste snelheid te kunnen vliegen en nog minder om die snelheid aan te houden. Ok, ze zullen dan misschien wel sneller binnen komen maar wat heb je er aan als ze (te) laat zijn?
Als perfect gevoederde duiven 2 minuten per uur sneller kunnen vliegen mogen ze van mij nog altijd een minuutje verkwisten als ze thuis komen. Dan nog ben ik 1 minuut sneller dan de collega liefhebbers. Het is en blijft altijd zo dat als je beter wil worden je moet durven veranderen.
Succes er mee!
Eddy Noel