Nederlands Français English Deutsch 中文

En de boer, hij ploegde voort...

16-1-2023

Andere? bazen, andere wetten, al ontgaat mij hier totaal de insteek van.

Wie het in zijn hoofd heeft gehaald liefhebbers te verbieden duiven op een wedstrijd mee te geven als ze de week ervoor eentje vlogen, wel, die mensen weten toch niet echt waarmee ze bezig zijn denk ik.
Na het vliegseizoen blijft er wel wat meer tijd over om een beetje meer het reilen en zeilen van andere dingen dan duiven van wat naderbij te bekijken. Ik mag al graag het wielrennen volgen. Het heeft me steeds geboeid en dat doet het mij nu nog altijd. Het is een harde stiel, maar goed, sport op topniveau is nooit makkelijk geweest en dat zal het ook nooit worden. Wat het wel makkelijker maakt is dat het materiaal steeds beter en beter wordt, training en voeding minutieus en zeer professioneel opgevolgd en gestuurd worden of toch kunnen worden. Natuurlijk is het nog steeds de renner die op de trappers moet duwen, maar het is toch zo dat gerichtere trainingsarbeid en een professionelere begeleiding meer rendement opleveren. Calorietjes worden geteld en tijdens de wedstrijd wordt perfect aangegeven wat en wanneer een renner kan en mag of moet eten en/of drinken.

Je hebt specialisten voor klassiekers, tijdrijders, crossers, er zijn renners die meer aanleg hebben voor het rondewerk en vergeten we ook het baanwielrennen niet. Ploegen en sportbestuurders kiezen hun renners in functie van de discipline waarin ze graag willen uitblinken. Om een 2- of 3-weekse ronde te kunnen winnen, heb je niets aan mannen die hard kunnen rijden of snel kunnen sprinten. Je kan er wel een etappe mee versieren, maar als ze geen berg over geraken zal de ploeg er nooit een ronde mee winnen. En neen, niet alle renners kunnen dagen en weken na elkaar “koers” maken. Wat dat met duivensport en de “nieuwe” regeltjes die op tafel liggen te maken heeft denkt u wellicht?

Er was een tijd, en nog niet eens zo heel lang geleden, dat er voor jonge duiven 7 nationaals week op week op het programma stonden. Ineens mocht het blijkbaar niet meer van dierenwelzijn en moest er een week “rust” tussen 2 nationaals in rekening gebracht worden. Zo gezegd zo gedaan, ware het niet dat de provincies toch een zware hafovlucht inrichtten tussen de nationaals door. We hebben het hier dan ook over vluchten van 450 of meer kilometers. 'Regeltjes' en 'wettekes' maar de vlag dekt de lading hier toch niet.

Duiven die wekelijks een wedsstrijd vliegen blijven veel beter in het ritme en, nogal wiedes, zijn ook beter getraind. Sporters die om de ene of andere reden een week of misschien wel 2 weken een wedstrijd overslaan, hebben zelden meteen weer het competitieritme te pakken. Ik weet het wel hoor, duiven zijn geen mensen maar de voorbeelden van liefhebbers die wekelijks 400-700 km of zelfs meer, en met doffers en met duivinnen spelen zijn legio. Het zijn dan ook nog niet van de minste.

Dan maar 20 jaar terug in de tijd...

Je zal maar tijd en moeite investeren in een professionele begeleiding van je atleten, calorietjes tellen en trainingsritjes inlassen om dan te merken dat ze 20 jaar terug in de tijd gaan. Waarom? Zegt u het me maar…
Het is niet, en zonder een steen te gooien, de eerste keer dat er slechte lossingen zijn op 200-350-450 km vluchten waarvan duiven laat en heel laat of soms pas de dag nadien de thuishaven bereiken. Uren en uren hebben die beesten gevlogen maar dat schijnt dan helemaal geen probleem te zijn blijkbaar om de week nadien terug die duiven in te gaan korven. Ok, de liefhebber kan dat wel zelf bepalen en beslissen maar het mag toch gewoon...
Het gebeurt dan nog onder de mom van “het dopingreglement” (dat ook al kant nog wal raakt), en je bovendien “moet” ondertekenen voor akkoord of je hoklijst wordt gewoonweg niet aanvaard. Helemaal geen probleem mee en zelfs héél goed dat er controle is, hoe meer, hoe liever zelfs... Maar dan moet het wel accuraat zijn en als je fouten maakt(e) kun je die misschien maar beter rechtzetten als je toch pretendeert het “glazen huis” te zijn?  Het is allemaal van “moeten” en “verplicht”. Daar zijn ze super sterk in, maar zelf maken ze er, laten we wel wezen, naast heus ook wel veel goeie dingen, toch een potje van en zeg er maar eens iets over… 

Op zaterdag een slechte lossing op de hafo met regen en onweer en buien op het traject waardoor een overgroot deel van de duiven op zondag of misschien wel maandag het hok bereiken, wel die kunnen en mogen wel weer op woensdag ingekorfd worden voor bijvoorbeeld een Limoges of zie ik iets over het hoofd? Doet er eigenlijk ook niet toe. 

Investeren in een betere begeleiding

Feit is dat firma’s steeds hoe langer en hoe meer, en gelukkig maar, investeren en anticiperen op het beter begeleiden van onze duiven. Er wordt dan plotsklaps beslist dat we weer naar “de tijd van toen” gaan, waar het door minder kennis en begeleiding niet, of heel moeilijk, anders kon dan om de 2 weken vluchten te vliegen van +/- 300 km of meer.  Goed of slecht, dat laat ik  dan nog in het midden.
Voor een vlucht van 10 uur verbruikt een duif om en bij de 270 kcal. “Modern” voer is zo samengesteld dat de opneembaarheid zeer hoog is en de afvalstoffen dus navenant laag. 2300 tot 3600 kcal in het hedendaags duivenvoer zijn echt geen uitzonderingen. Rekent u maar eens rustig…
Ja, als ge “naft” in uwen auto doet zal hij wel rijden. En neen, dat is ook niet “oneindig”, maar de tijd dat je om de 5- of 10.000 km je wagen naar de garage moest brengen om de olie te verversen ligt ook al ver achter ons.

Het aantal nog actieve duivenliefhebbers is niet van die aard dat je er het zotteke moet mee houden. Dat geeft uiteraard geen vrijgeleide voor van alles en nog wat, maar we zullen toch samen aan het karretje moeten trekken. Als er al problemen zouden zijn, kan en mag je daar van mening over verschillen maar misschien is het toch een goed idee ze samen op te lossen en niet alleen je “eigen waarheid” te dicteren?

Er van uitgaan steeds “gelijk” te hebben, ook al doet het er helemaal niet toe dat te hebben, niet te hebben of te krijgen. Zelfs al hebben ze dat niet, worden toch alle middelen ingezet om het te “krijgen”. Dan gaat het helaas echter al lang niet meer over de essentie van de zaak. Laat mensen en liefhebbers die vluchten vliegen die ze graag vliegen en op het moment dat ze daar zin in hebben.
Zeggen dat het onmogelijk is die vluchten week op week te spelen als je het niet geprobeerd hebt of het niet weet of kent is van de pot gerukt en het schaap helemaal de preut af.

Niet alle duiven kunnen die belasting en belastbaarheid fysiek aan. Duiven moeten ook snel kunnen herstellen en de eigenschap bezitten sneller en meer vetten op te slaan, maar die zijn er heus wel! Duiven kunnen meer dan we vaak denken en ik daag zelfs de grootste criticasters uit het gewoonweg te proberen. Wie niet waagt, niet wint en ik wil ze daar gerust graag bij helpen. Van een ezel kunde geen koerspaard maken, zoveel is zeker, maar wat er nu gebeurt kan gewoonweg niet. De klok en de klepel weet je wel. Je mag voetbal spelen en er vol voor gaan maar speel dan de bal en niet de man.

AIDI - Duif Logo AIDI - Made in Belgium AIDI - Duif Logo