Liefhebbers proberen dat al eens op te lossen door de duiven (te) gerantsoeneerd te voederen. Met de soeplepel of “afgewogen” grammetjes. Duivenvoer is echter vandaag anders samengesteld dan dat een paar jaren terug het geval was. Duiven te weinig voederen heeft eigenlijk net het omgekeerde effect. De stofwisseling zal vertragen en het lichaam zal spaarzamer met de energie die het toegediend krijgt omgaan. Top presteren op een lege maag, zeg maar zonder energie, dat lukt gewoon NIET. Voeder duiven, ja ook voor de vitesse, steeds voldoende en dat ook op de dag van inkorving van een koolhydraatrijke mengeling. Koolhydraten verteren vlug en leveren de dag nadien al een pak onmiddellijke beschikbare energie waardoor duiven niet alleen sneller kunnen vliegen maar die hoge snelheid ook langer zullen kunnen aanhouden. Als voorbeeld hier een weekrantsoen van onze AIDI Winter/Rust mengeling.
Zoals je in deze tabel kan zien geeft deze koolhydraatrijke AIDI Winter/Rustmengeling voldoende energie om dik 5 uur te kunnen vliegen. Als ze tegen die tijd van een vitessevlucht niet thuis is, zou het sowieso foute boel zijn. Denk dus niet meteen als de wind N of NO zit voor pakweg 200 km dat je moet komen aanwaaien met “zwaarder” voer. Dat zal duiven alleen maar langzamer maken doordat we verkeerde brandstof meegegeven hebben die bovendien op het moment van aanvang van de vlucht niet zal verteerd zijn. Meten is weten, en het is steeds de liefhebber die de fouten maakt…
We krijgen vaak de vraag: Is deze AIDI Winter/Rust mengeling niet te licht voor de duiven die 200 km met de wind op kop moeten vliegen? Neen dus…