In Formule 1 races moeten de bolides op en top afgesteld worden en zijn, om enige kans op succes te hebben. Ingenieurs zijn er dag en nacht intensief mee bezig en er wordt getest en geprobeerd en nogmaals getest op het scherp van de snee. Niets kan of wordt aan het toeval overgelaten. Autoconstructeurs gebruiken nadien die kennis en know-how in de wagens waar ook u en ik mee rijden. Daarom worden die ook altijd maar beter en beter. Als je denkt, ja, dit is het summum, zijn er op het modelleke dat later komt toch weer nieuwigheden en verbeteringen te bespeuren. Zuiniger in verbruik en toch meer rendement. En toch, wat vandaag als top gezien wordt zal meer dan waarschijnlijk het jaar nadien al terug achterhaald zijn. Is dat dan “slecht”? Neen, natuurlijk niet maar alles kan altijd beter.
Dat zijn hele leuke dingen om doen en telkens ook weer uitdagingen waarvan je denkt dat het theoretisch niet mis kan gaan. Toch blijkt het in de praktijk heel soms ook wel anders uit te draaien. Veranderingen en vernieuwingen moeten ook een meerwaarde hebben. Daarom dat we er telkens weer stevig aan vasthouden dingen meer dan degelijk uit te testen alvorens ze op de markt gebracht worden.
Duivensport is al lang niet meer het ‘spelleke’ van 20 jaar terug. Als iedereen, ‘gelijk voor de wet’, 20 kilometer op een oude damesfiets moet rijden, zal de beste wel winnen waarschijnlijk. Als er eentje zou tussen zitten die, met een gesofistikeerde koersmachine mag rijden, weten we allemaal wel dat hij niet persé de beste van het pak moet zijn om te kunnen winnen. Over hoe determinerend voeding kan zijn in topsport hebben we al heel wat kunnen lezen en leren van bijvoorbeeld wielerploegen en hun wetenschappelijke benadering. Dat het echt wel een verschil kan maken hoeft geen betoog en daar kunnen we in de duivensport zeer zeker ons voordeel mee doen.
Onder het motto meten is weten en omdat de theorie ook in de praktijk moet kloppen, willen we deze keer een test opzetten met een nieuwe AIDI Speedy Sprint Mix. Op de snelheidsvluchten is een goed systeem en gepast gevoederd misschien nog wel veel belangrijker dan je zou kunnen of durven denken. Het is een secondespel en als je dan door middel van het voer je duiven kan toelaten langer op hun topsnelheid door te vliegen, kan en zal dat zeker geen nadeel zijn.
AIDI Speedy Sprint Mix kan op alle vluchten van 1 dag mand gebruikt worden en is zo samengesteld dat het vlug en vlot verteert, het geen extra ballast of afvalstoffen nalaat en je duiven van een behoorlijk groter depot aan direct omzetbare energie voorzien. Ze kunnen dan langer op hun hoogste vermogen blijven doorvliegen.
Na eerdere uitgebreide testen met AIDI Long Distance Mix, AIDI Chelats en AIDI Pro Bacterial zijn we nu op zoek naar liefhebbers, die graag kunnen en willen en durven vernieuwing uit proberen. Wil je graag meewerken, stuur ons aub een mailtje met wie je bent, wat je speelt en je motivatie om gedurende dit seizoen mee te werken aan deze testopzet. Interesse? Mail ons info@aidi.be.