Het zit niet altijd mee. De tijd is er om de jongen op te leren, de wedstrijden komen er namelijk aan en dan regent het toch wel niet zeker. Het kan ook zijn dat het mooi weer lijkt om de jonkies hun trainingsvluchtjes te laten afhaspelen, maar niet altijd alles is wat het lijkt. Het zijn jonge diertjes en misschien vliegen ze wel aardig om het hok, maar dat is nog altijd niet hetzelfde als ze wegbrengen naar een plaats die ze (nog) niet kennen.
Je hebt pech als er oost in de wind zit, want dat maakt dingen er niet makkelijker op. Ik rij ook liever een berg af dan een berg op met mijn fiets. Dat eerste is namelijk makkelijker en al zeker als de conditie niet top is en je er niet voldoende voor getraind bent.
Als je ze vroeg genoeg kan lossen en ze vinden onmiddellijk de weg huiswaarts is alles in orde. Los je ze wat later, of in één keer iets te ver, is de kans groot dat ze in de inversie terechtkomen. Oost in de wind + inversie, dat is nog moeilijker. Naarmate het later op de dag wordt, loopt ook de temperatuur aardig op en wordt het nog moelijker de thuishaven veilig te bereiken. Bovendien ben je ook niet alleen onderweg met je jonge duiven en ook andere liefhebbers worden met dezelfde situaties geconfronteerd. Die troepen dan samen en raken op de dool. Als het te warm wordt gaan ze zitten of anderen vliegen maar door tot ze uitgeput zijn en die kan je dan terugvinden langs de kant van de weg. Dat is de reden waarom er momenteel alweer pakken jonge duiven verloren en kwijt zijn.
Worden er bij het uitwennen een paar opgepeuzeld door de sperwer kan je daar weinig of niets aan doen. Voor wat het opleren betreft heb je wel één en ander als liefhebber in de hand.
Kortere stukje meermaals. Ze wennen dan aan deze routine en ze leren vliegen op herkenningspunten. Kortere stukjes en telkens ergens anders, desnoods wind mee. Alles is goed zolang je maar rekening houdt met te warme temperaturen, inversie en een te hoge UV straling, meer hierover kan je in dit artikel lezen.
Duizenden en duizenden jonge duiven zijn al verloren geraakt de laatste 2 weken. Daarom dat wij ook altijd zeggen ze op AIDI Super Kweek te houden tot ze 1 à 2 wedstrijden van een 150km gevlogen hebben. Dan mag er al deftig wat “mis” gaan, ze hebben dan toch tenminste brandstof in de tank voor 8 à 9 vlieguren.
Akkoord, ze komen dan misschien wel iets minder vlot binnen als er geroepen wordt, maar dat is nog altijd beter dan dat je ze nooit meer terugziet of ze in zo een staat thuiskomen dat je ze de eerste paar weken niet meer aan de praat krijgt. In plaats van een stap voorwaarts heb je er dan 5 achteruit en dat kan niet de bedoeling zijn. Voorkomen is nog altijd beter dan genezen.
Eddy Noël